Buah ini bisa Cegah Tekanan Darah tinggi

19 views

Melayupost.info - Hipertensi atau darah tinggi sering menjadi penyakit yang sukar dikesan. Alasannya, kerana kebanyakan orang jarang mengabaikan ancaman penyakit yang menjadi pencetus utama strok, kegagalan jantung, kegagalan buah pinggang menyebabkan kematian pada usia muda. Walaupun tidak dapat dikesan, adalah baik jika kita menangkis penyakit ini.

Cara mengangkalnya mudah, iaitu dengan mengkonsumsi buah-buahan. Walau bagaimanapun, bukan sekadar buah-buahan yang boleh menangkal hipertensi dalam badan kita. Menurut staf Instalasi Pemakanan Rumah Sakit Hasan Sadikin (RSHS) Bandung, Ati Latifah, ada sekurang-kurangnya 6 buah yang disarankan untuk mengatasi hipertensi ini.

Ati Latifah berkata 6 buah buah untuk mengatasi tekanan darah tinggi, adalah satu cadangan daripada pakar. Supaya kepastian cadangan itu, kita tidak lagi keliru dalam mengekalkan keadaan badan kita, khususnya menahan tekanan darah tinggi.
Inilah penjelasan 6 buah buah untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi:

1. Pisang
Buah ini adalah saranan pertama oleh doktor untuk menurunkan tekanan darah tinggi. Ia disebabkan, kandungan kalium sangat banyak. Kalium sendiri dipercayai mengurangkan tahap kerja jantung tetapi memperkuat kontraksinya. Dengan memakan kalium dari pisang ini, darah tinggi akan berkurangan dengan cepat. Pembentangan juga berbeza-beza, seperti snek, smoothie atau dipadupadankan dengan yoghurt dan oat.

2. Tomato
Ternyata tomato adalah salah satu buah yang dapat menurunkan tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi, selain baik untuk prostat. Kerana di dalam tomato, terdapat kalium yang mengandungi antioksidan yang dipanggil lycopene. Lycopene adalah apa yang membuatkan tomato merah. Supaya keberkesanan tomat pada penurunan hipertensi berjalan dengan lancar, adalah baik untuk dimakan secara langsung dari buah. Elakkan pembungkusan jus tomato atau tomato.

3. Orange
Seseorang yang menggunakan 2 jus oren setiap hari dipercayai menurunkan tekanan darahnya. Kesan penurunan tekanan darah dapat dirasakan, apabila kami telah mengambilnya selama 2-4 minggu berturut-turut.

4. Kiwi
Buah-buahan dengan daging hijau dan rasa asid segar ini, mengandungi bahan yang sama seperti pisang dan tomato yang kalium. Kandungan potasium dalam buah dengan nama burung di New Zealand, juga mengandungi vitamin C yang bertindak sebagai penawar untuk radikal bebas.

5. Tembikai
Buah yang manis dan menyegarkan ini mengandungi banyak air, baik untuk hipertensi atau tekanan darah tinggi. Buah tembikai juga boleh menghalang terjadinya tekanan darah tinggi pada orang yang mempunyai tekanan darah normal. Dalam tembikai terdapat L-citrulline yang dapat membantu mengatur dan membantu menurunkan tekanan darah. Satu lagi faedah, buah ini mengandungi asid amino yang dapat mencegah terjadinya penyakit tekanan darah tinggi terhadap orang biasa.

6. Papaya
Buah tropika ini adalah yang paling digemari untuk menurunkan tekanan darah di kalangan orang dengan tekanan darah tinggi. Selain mengandung kalium, betik mengandungi sebatian yang terbukti dapat mengurangkan kuantitas tekanan darah yang disebut flavonoid, pada pasien hipertensi.

Tetapi Ati berkata, selain memakan 6 jenis buah-buahan yang telah disebutkan, pesakit hipertensi harus mengetahui makanan apa yang harus dielakkan. Kerana, tidak usah kita rajin mengambil buah dengan pelbagai sifat, jika masih berkompromi dengan bahan makanan yang mencetuskan penyakit ini. Baca juga:http://www.melayupost.info/2016/10/simptom-dan-punca-darah-tinggi.html